0
0
0
s2sdefault

Steeds vaker (gelukkig!) wordt er gehoor gegeven aan vragen, opmerkingen of initiatieven die door onze plaatsgenoten aan de orde gebracht worden bij de gemeente. Het gaat echter nog steeds niet naar algemene tevredenheid, zo blijkt uit diverse signalen die onze fracties steeds blijven opvangen. Het lijkt erop dat de mogelijkheden die de moderne media bieden niet bijgebeend kunnen worden door de gemeente. De gemeente is tegenwoordig via allerlei kanalen (ook social media) te bereiken, maar nieuwe media eisen ook nieuwe communicatiestandaarden.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

(ex artikel 155 1e lid gemeentewet en artikel 42 Reglement van Orde)

Stein, 19 mei 2018

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Stein,

Ondergetekende stelt de volgende schriftelijke vragen aan het college:

Toelichting:

Steeds vaker (gelukkig!) wordt er gehoor gegeven aan vragen, opmerkingen of initiatieven die door onze plaatsgenoten aan de orde gebracht worden bij de gemeente. Het gaat echter nog steeds niet naar algemene tevredenheid, zo blijkt uit diverse signalen die onze fracties steeds blijven opvangen. Het lijkt erop dat de mogelijkheden die de moderne media bieden niet bijgebeend kunnen worden door de gemeente. De gemeente is tegenwoordig via allerlei kanalen (ook social media) te bereiken, maar nieuwe media eisen ook nieuwe communicatiestandaarden. Een aantal aspecten:

  • Alleen al een leesbevestiging of statusupdate geeft inwoners het gevoel gehoord te worden. Als men echter bij herhaaldelijke melding, zonder zichtbare vorderingen of communicatie over acties, nog steeds dezelfde leesbevestiging krijgt, dan krijgt men juist het tegenovergestelde gevoel. De gedachte die hierbij opspeelt bij velen is dat de moderne techniek dan alleen ingezet wordt als zoethoudertje en niet als hulpmiddel om een solide brug tussen inwoner en gemeente te slaan. Bv. bij de recent verhevigde overlast van vliegen, o.a. rond de haven van Stein, waarbij tientallen melders telkens hetzelfde standaard bericht kregen, zonder dat er ingegaan werd op de vele acties die er wel degelijk uitgezet waren door de gemeente. Wij vinden dat een gemiste kans en de gemeente zet zich hier onbewust en ongewild een beetje in een kwaad daglicht.
  • Voor een goede communicatie zijn minstens twee partijen nodig: een zender en een ontvanger, maar het is nog beter om een dialoog te creëren, waarbij zender en ontvanger herhaaldelijk van rol wisselen en er dus communicatie in twee richtingen ontstaat. Zo zijn er in onze gemeente plekken waar plaatsgenoten elk jaar melding doen van het terug groeien van de berenklauw, een plant die ernstige irritatie aan huid en ogen kan veroorzaken. En elk jaar komt na dezelfde melding de gemeente netjes die plant weghalen. Er volgt nooit communicatie naar de melder terug waarom een rigoureuzere ingreep, totale uitroeiing van de plant op dit soort hardnekkige broeigebieden, niet mogelijk is. Ook dat vinden we een gemiste kans van de gemeente, want het zou begrip kunnen kweken en bijdragen aan de vertrouwensband met de melder.
  • Het zogenaamde van-het-kastje-naar-de-muur is weliswaar niet vaak meer aan de orde, maar zo nu en dan steekt dit weer de kop op. Als gemeente zijn we de eerste overheid die men aanspreekt bij ervaren overlast en in onze ogen hebben we een plicht om de schijn van bureaucratie te minimaliseren. Het is niet te begrijpen voor onze plaatsgenoten als men vervolgens toch doorgestuurd wordt naar de RUD en vervolgens daar te horen krijgt dat toch het meldformulier bij de provincie ingevuld moet worden. Tot overmaat van ramp blijkt dat formulier dan toch niet de juiste invulmogelijkheden te hebben. In het overhedenoverleg van 14 februari 2018 hebben het Rijk, gemeenten, provincies en waterschappen besproken dat ze samen meer willen bereiken als één overheid. In onze ogen hoort communicatie daar ook bij. Marketing-les nummer 1 luidt niet voor niets: “laat zien wat je doet” en was ons motto niet ooit “Stein wil je zien”?

Vragen:

  1. Op welke manier kunnen we de snelheid en het gemak waarmee inwoners de gemeente weten te bereiken, te attenderen en te bevragen beantwoorden met snelle, persoonlijke en herhaaldelijke reacties?
  1. Welke standaarden worden gehanteerd met betrekking tot reactiesnelheid?
  1. Welke etiquette wordt er gehanteerd of er iets juist wel of juist niet op een bepaalde manier gecommuniceerd wordt?
  1. Is bv. de webcast, zoals tijdens de verkiezingen gebruikt is vanuit de SJAR met elke lijsttrekker, een middel dat ingezet kan worden voor bv. een wekelijks vragenuurtje met een ambtenaar, woordvoerder of bestuurder?
  1. Op welke manier kunnen we aandacht geven aan communicatie door medewerkers van de gemeente in alle afdelingen van de organisatie?
  1. Welke inhoud, actualiteit en resultaten hebben de trainingen die hiervoor worden ingezet en welke verbetermogelijkheden ziet u hierin?
  1. Op welke manier kunnen we zorgen dat het netwerk van overheidslagen beter op elkaar is ingespeeld als het gaat om communicatie?

Met vriendelijke groet,

Ron de Rooy,               Eric Bours,

Raadslid DOS              Raadslid CDA

Onderwerp: Gemeentelijke communicatie

NB:

Indien de schriftelijke vragen per e-mail worden ingediend dient het verzoek gericht te worden aan ‘Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.’.

 

Het CDA Stein gebruikt cookies voor analytische doeleinden, marketingdoeleinden en het bijhouden van gebruikersinstellingen. Door hiermee akkoord te gaan geeft u toestemming om deze cookies op te slaan. Uitleg over cookies.